Muzică / Music
Rubrica / Box: Cronici / Chronicles
2014.10.30 Joi / Thursday
Autor / Author: Mirela Mercean – Ţârc
Conf.univ. Dr. Universitatea din Oradea -
Facultatea de Artehttp://almanah-euterpe.blogspot.ro/2010/10/index-mercean-tarc-mirela_1.html
FIGARO RELOADED
SAU O SEARĂ NEBUNĂ LA OPERA MAGHIARĂ DIN CLUJ
SAU O SEARĂ NEBUNĂ LA OPERA MAGHIARĂ DIN CLUJ
Keywords:
Mariagge of Figaro, Novák Péter, Hungarian Opera
House of Cluj, Figaro - Reloaded, Venczel Attila, Bordás Attila, Ledenják
Andrea, Balla Sándor, Egyed Apollónia, Covacinschi Yolanda, Sándor Csaba, Veress
Orsolya, Jankó Zsolt.
Cuvinte cheie:
Nunta lui Figaro, Novák Péter, Opera
Maghiară Cluj, Figaro - Reloaded, Venczel Attila, Bordás Attila, Ledenják
Andrea, Balla Sándor, Egyed Apollónia, Covacinschi Yolanda, Sándor Csaba, Veress
Orsolya, Jankó Zsolt.
Abstract:
”A bride, two man and a jealous wife. What recipe for
marriage can you make with this amorous triangle ingredients?” This is the
question that the director Novák Péter answered in his new and
nonconformist vision of opera Mariagge of Figaro to the Hungarian Opera House
from Cluj –Napoca. The premiere was in 9 october, 2014. He entitled his show
Figaro Reloaded or A crazy day at the Opera be cause, our hero is Figaro, who
fight against the injustice, against the stupidity of the sistem, or the
prejudice and following him with our souls we are heroes too. The chronicle describe
the artistic process, emphasising the ingeniosity of the scenography signed by
Venczel Attila, the functionallity and the symbolism of the choregraphy and
costumes, realised by the choreographer Bordás Attila and the designer Ledenják
Andrea. The audience applauded and acclaimed the freshness the youth and the
energy of the show, the prestation of the youngest soloists from the title
roles: Balla Sándor Almavia count Egyed Apollónia – Rosina the countess, Covacinschi
Yolanda - Suzana, Sándor Csaba - Figaro, Veress Orsolya – Cherubino. In other
roles, Hary Judit - Marcellina Szabó Levente - Basilio Mányoki László - Bartolo,
Fülöp Tímea - Barbarina, Rétyi Zsombor - Don Curzio. The musical coordonation
of the opera was excellent conducted by Jankó Zsolt. Other informations, photos
anf videos you can see at the link: www. magyaropera.
ro
Rezumat:
„O mireasă, doi bărbaţi şi o soţie geloasă. Oare ce
reţetă de căsnicie poate ieşi folosind ingredientele acestui “triunghi” amoros?
Acestei întrebări i - a răspuns regizorul Novák Péter în noua şi
nonconformista sa montare a operei Nunta lui Figaro, regizată la Opera Maghiară
din Cluj - Napoca. Premiera a avut loc în 9 octombrie 2014. Regizorul şi - a
intitulat spectacolul, Figaro Reloaded, sau O noapte nebună la Operă deoarece
eroul nostru este Figaro, care luptă împotriva nedreptăţii, stupidităţii sistemului,
şi a prejudecăţilor iar noi, publicul, urmându - l cu sufletul, devenim de
asemenea eroi. Cronica descrie procesul artistic reliefând ingeniozitatea
scenografiei semnată de Venczel Attila, funcţionalitatea şi simbolismul
coregrafiei şi a costumelor semnate de Bordás Attila, respectiv Ledenják Andrea.
Publicul a aplaudat şi aclamat prospeţimea, tinereţea şi energia spectacolului
dar mai ales a prestaţiei celor mai tineri solişti ai Operei maghiare: Balla
Sándor - Almavia, Egyed Apollónia – Rosina, Covacinschi Yolanda - Suzana, Sándor
Csaba - Figaro, Veress Orsolya – Cherubino. În alte roluri au fost: Hary Judit
- Marcellina Szabó Levente - Basilio Mányoki László - Bartolo, Fülöp Tímea - Barbarina,
Rétyi Zsombor - Don Curzio. Coordonarea muzicală a fost excelent realizată de
dirijorul Jankó Zsolt. Alte informaţii, fotografii sau video puteţi urmări
accesând www. magyaropera. ro.
*
„O
mireasă, doi bărbaţi şi o soţie geloasă. Oare ce reţetă de căsnicie poate ieşi
folosind ingredientele acestui “triunghi” amoros? Opera Maghiară din Cluj vă
prezintă Nunta lui Figaro într-o
viziune nouă, din perspectiva acestui triunghi, patrulater, hexagon, hepta sau
octagon amoros şi doreşte să vă introducă în misterioasele şi complicatele
aventuri ale acestei venerabile piese, compusă acum mai multe secole de
Wolfgang Amadeus Mozart. Invitaţia este pentru ziua de joi, 9 octombrie de la
ora 18.30. Toţi cei care doresc să se relaxeze petrecând o seară palpitantă şi
plină de umor, au şansa să (re)vadă acest spectacol şi în data de 11 octombrie,
sâmbătă, de la aceeaşi oră”.
Aşa
suna tentantul comunicat de presă care ne invita la premiera operei Nunta lui Figaro în regia lui Novák
Péter, prevestind încă din titlu, o producţie îndrăzneaţă, nonconformistă. Afişul
prezenta un design de producţie cinematografică, programul de sală primit era
de fapt un ziar de ştiri, cu fotografii din timpul repetiţiilor, declaraţii, actualităţi,
rubrici despre dive, despre ciocolata Mozart, umor, interviuri cu protagoniştii...
etc. Plonjăm în plină actualitate.
Regizorul
Novák Péter care se autodefineşte drept un “pălmaş” al culturii, este în realitate
o personalitate complexă cu preocupări extrem de eterogene, cea mai recentă
colaborare cu Opera Maghiară din Cluj fiind în calitate de coregraf al musicalului
de mare succes Elisabeta Báthory. Este actor, cântăreţ, textier şi
compozitor într-o formaţie de rock, crainic Radio - TV, prezentator, a regizat
şi prezentat mai multe showuri de televiziune, el însuşi fiind un brand în
massmedia din Ungaria.
Primele
impresii se înfiripă, confirmarea unei viziuni contemporane care plasează
acţiunea în vârtejul evenimentelor unui azi trepidant, apare în declaraţia
emoţionantă din programul de sală în limba română. De ce Figaro Reloaded?
Viziunea regizorală
Regizorul îşi justifică opţiunea pentru actualizarea poveştii lui Beaumarchais - Lorenzo da Ponte - Mozart structurându-şi îndrăzneţ concepţia regizorală în trei ipostaze: - I - Nunta lui Figaro Story sau A crazy day II - Figaro Reloaded sau You are crazy III - Figaro - Mozart sau A crazy mind. Dar să lăsăm regizorul să vorbească:
I De ce A
crazy day ? Pentru că... Avem de
–a face cu 5 personaje arhetipale, clasice, care, secundare sau nu, se
întâlnesc cu evenimente extraordinare pe parcursul operei. Intriga este atât de
bine construită încât din acţiunile personajelor nu putem bănui care va fi
deznodământul, dar în final, binele triumfă, aşa cum se cuvine unei comedii
bine realizate... toate piesele acestui puzzle provin fără excepţie din
arsenalul de critici la adresa societăţii pe care autorii le folosesc şi
articulează cu o conştientă meticulozitate. Fără îndoială că o asemenea critică
nu-şi pierde niciodată valabilitatea şi este binevenită în orice timp şi spaţiu
al istoriei culturii.
II De ce Figaro Reloaded sau You are crazy? pentru că într-o societate postmodernă care se opune globalizării, personajul principal eşti tu cel care-ţi asumi conştient valoarea existenţei tale: ME, MY SELF AND I este mesajul, spune regizorul şi ne face părtaşi prin intermediul lui Figaro, la poveste, ne face să ne asumăm rolul de eroi şi protagonişti. Trăind înconjuraţi de atâtea posibilităţi de comunicare ne putem exprima personalitatea într-o extrem de mare diversitate de moduri, posibilităţi nelimitate datorate tehnologiile moderne de informare şi comunicare. Însă atunci când trebuie să confruntăm, calitatea cu cantitatea, putea vedea că mizeria care iese la suprafaţă adesea pune în umbră momentele cu adevărat valoroase, sclipitoare, ale vieţii. Desigur, cine caută găseşte soluţia afirmării rapide, pe drumul cel mai scurt, fără inhibiţii, soluţie pe care ţi - o oferă kitschul şi nonvalarea promovate de media... Ca urmare a acestei realităţi a explodat plaja de suportabilitate a consumatorului. Înghiţim aproape orice. Televiziunea promovează prostia, anonimii de doi bani, proştii, încrezuţii, îngâmfaţii şi ridicolii. Toţi devin exemplele societăţii. Astfel, am aflat care este măsura generală a lucrurilor din ceea ce este trendy, din ceea ce este sexy sau megacool. Şi aşa s-a născut Figaro Reloaded: Contele Almaviva, care îşi pune întreg talentul în a-şi satisface plăcerile cu orice preţ, Rosina, care compensează prin alcool condiţia sa de femeie fidelă, supusă, neglijată şi înşelată, Cherubino adolescentul dezorientat care urmează buimac şabloanele unei societăţi bolnave, Suzanne, FEMEIA îndrăgostită dar ageră la minte, ce nu pierde din vedere propriul interes, iar Figaro este BĂRBATUL. Aşa cum este el. Un descendent de slujitori, din spiţa oamenilor desconsideraţi, înjosiţi, eroul poveştilor populare din perioada lui Mozart, dar care, de data aceasta devine asistentul nostru personal dând voce tuturor aşteptărilor, aspiraţiilor noastre către dreptate. Chiar dacă eşuăm cu toţii, există întotdeauna, în fiecare dintre noi o dorinţă, o nebunie de a te lupta împotriva nedreptăţilor şi imoralităţii şi această nebunie nu încetează niciodată deoarece există în ea o anumită ordine... ce reglează totul. Avându-l pe Mozart chezăşie, cu certitudine că aceasta există.
III De
ce Figaro - Mozart sau A crazy mind? Genial! Excepţional! Unic!
Creator de eră şi nu în ultimul rând – aşa se explică lipsa posibilităţilor de
decodificare a mesajului mozartian - A Crazy Mind! Putem enumera zi şi noapte
caracteristicile eposului lui Mozart dar degeaba. Complexitatea este uluitoare.
Nu trece zi de repetiţie fără să descoperim ceva nou în lumea armoniilor, în
relaţiile dintre voci, în universal ritmurilor create de Mozart şi este o
excepţie când careva dintre noi nu se luptă cu lacrimile urmărind repetiţiile
în întunericul sălii. Nu există ascultător, fie că e vorba de un profesionist sau
de un meloman, care să nu fie vrăjit de muzica lui. De ce?... Pentru că ea
destăinuie ceea ce cuvintele nu pot să exprime. Wolfgang Amadeus! Cadoul cel
mai mare al lui Wolfgang Amadeus este că ne-a dăruit tuturor o comoară, trăirea
complexităţii, şi a făcut-o accesibilă tuturor. Muzica lui este un catharsis
colectiv... Cu toate că reflectă perioada politică şi morală din perioada în
care se petrece acţiunea tonul, atmosfera pe care le creează Mozart, nu - şi
pierde niciodată valabilitatea fiind mereu actuale. Îşi caracterizează
psihologic personajele cu o subtilitate nemaiîntâlnită până atunci şi totuşi
familiară nouă. O dramă a iubirii, concepută într- un registru comic, care ne
influenţează şi stimulează trăirile conştientului şi subconştientului deopotrivă.
Şi toate acestea le realizează printr-o simplă PAR - TI - TU - RĂ (Novák
Péter)
Spectacolul
Virtuozitate
energie şi brilianţă sunt atributele cu care orchestra condusă de Jankó Zsolt a
deschis spectacolul. Tempi alerţi, uşurinţă în execuţie sincronizare perfectă
în uvertura ilustrativă intonată de orchestră. Anticiparea evenimentelor operei
în uvertură nu este o „găselniţă” regizorală nouă dar a fost binevenită în
context, regizorul imaginând logic (după clişeul american) „cheful burlacilor”
dinaintea nunţii lui Figaro, într-o scenă plasată în fundal într-una dintre
încăperile castelului. Băieţii se cinstesc din plin cu băutură iar Figaro apare
mahmur cu o sticlă în mână în prima scenă cu Suzana. Introducerea ne mai
revelează şi existenţa unor „personaje mute” (corpul de balet) care se dovedesc
pe parcurs a fi „alter ego” - urile personajelor principale având - ca de
altfel şi corul - roluri cu funcţii diverse în economia dramaturgiei scenice. Costumele
de culoarea pielii cu imprimeuri ce aduc a arabescuri baroce le conferă şi
întăreşte funcţia de personaje alegorice tipice pentru estetica barocă, ce
„comentează” gestual mai ales sentimente, stări, situaţii sau, îndeplinesc
funcţii practice, decorative (sub formă de cariatide umane) sau de deplasare a
decorului mobil. Coregrafia, semnată de Bordás Attila este modernă, însoţeşte
continuu acţiunea, fie prin atitudini statice, semnificativ - alegorice, clişee
ale posturilor stilului galant, fie prin mişcări adaptate tematic (haotice cu
efect comic şi altele). Alături de aceste personaje „invizibile”, există
personajele „vizibile”, nuntaşii, personaje îmbrăcate formal, în costume
cenuşii de funcţionari, întruchipate de membrii corului, un personaj colectiv
ce îndeplineşte alături de rolul comentării evenimentelor reale de data aceasta,
şi pe cel ornamental, decorativ sau practic, de schimbare a decorului Căci în
acest spectacol esenţa conceptuală este o extraordinară dinamică a mişcării şi
a vizualului, într-o derulare rapidă de evenimente, stări, situaţii la care
concură inclusiv scena. Scenografia concepută de către Venczel Attila pentru a
împlini viziunea regizorală, este gândită în două planuri, ale căror leit motiv
tematic este UŞA. Planul de fundal, stabil cu un balcon la etaj şi uşi, precum
şi o scară către parterul cu coloane, are funcţia de a încadra viitoarele scene
luminate din spate pentru a crea umbre, înfăţişând la parter mai ales, evenimente
închipuite (cheful burlacilor, vânarea lui Cherubino). Planul din faţă, cu uşi
mobile, pe rotile, (concepute cu dublă funcţionalitate de interior şi exterior)
fiind mişcate inclusiv de personajele principale - care intră, ies pe ele, le
întredeschid, le trântesc sau le deschid cu piciorul (Figaro, nervos pe conte)
-, are rolul de a întruchipa evenimentele reale imediate, derulate în viteza
caracteristică epocii noastre (secolul vitezei). Mişcarea, forfota, vânzoleala,
agitaţia în scopul atingerii idealului expresiv al comicului de situaţie, este
esenţa vieţii spectacolului conceput de Novak Peter.
Costumele
realizate de Ledenják Andrea, inspirate, figurativ stilizate, fără a fi
neapărat moderne, caracterizează subtil personalitatea personajelor: Figaro în
smoching, Rosina în rochie clasică lungă roz, Suzana în pantaloni, fustă cu
crinolina la nunta, (peste pantaloni) Contele Almaviva, foarte sugestiv, în
costum din acelaşi material cu... canapeaua, Cherubino în costum de puşti iar
Barbarina cu look de Barbie.
Regizorul
a subliniat atât registrul comicului de situaţie cât şi pe cel lirico - dramatic
printr-un contrapunct alegoric construit pe tot parcursul desfăşurării operei
din momente de mişcare scenică, posturi în stop cadru, scenete mimate, mici
gaguri, jocuri de lumini etc. Amintesc câteva succint. În actul întâi, scena
dintre Figaro şi Suzana, în care se află ce pune la cale Almaviva, este
contrapunctată de patru scenete înfăţişând în spatele a patru uşi, cupluri
tipizate: cuplul plictisit, cel pasional, cuplul violent şi cel de intelectuali,
cerebral. Contele nu primeşte un bilet de la Suzana ci un SMS drept pentru care
clavecinul intonează tipicul semnal de la Vodafone, Almaviva furios pe cine se
ascunde în budoarul contesei vrea să deschidă uşa cu drujba, Cherubino pe aria Non piu andrai, împreună cu personajele
mute, simulează o instrucţie de armată, el însuşi devenind din vânător, vânat, urmărit
de infanterişti cu puşti cu lunetă ş.a. În scena baletului nunţii nu se
dansează: personajele principale se opresc în poziţii statuare şi sunt animate
de alter-ego-urile lor alegorice - recte sentimentele lor - odată cu fluturarea
prin faţa fiecăruia a scrisorii ce declanşează deznodământul. La începutul
scenei finale, în grădină apar pe rând Barbarina, Marcelina, Rosina apoi dispar
fiind răpite, în spatele unei perdele de unde se aud doar suspine. Privirile cu
subînţeles, sugestiile, subtilităţile din gestică, costume, mişcări, toate au
menirea de a reliefa o retorică regizorală paralelă, eterogenă şi eclectică
servind vitalităţii spectaculare. Ariile lui Figaro Se vuol ballare din actul întâi precum şi Aprite un po’ quegli occhi din actul II (IV) s-au cântat în faţa
cortinei de titularul rolului, Sándor Csaba. O excelentă modalitate de a oferi
solisticii cadrul acustic şi reliefarea psihologică propice exprimării unui
sentiment individual fără a opri derularea evenimentelor acţiunii.
Interpretarea
Tinereţe şi prospeţime, energie şi vigoare sunt cuvintele cheie ale interpretării soliştilor spectacolului. Am admirat un Figaro cu o voce caldă, bine susţinută şi condusă muzical cu eficacitate expresivă în persoana tânărului interpret Sándor Csaba (proaspăt absolvent masterand al Academiei de Muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj). Cele două arii amintite, care au pus „reflectoarele” şi la propriu şi la figurat pe solist, au evidenţiat un extraordinar potenţial vocal dramatic al acestui interpret aflat la început de drum. În aria Non piu andrai ultima strofă a fost interpretată în germană, un tribut adus lui Mozart şi operei germane nationale?. Am apreciat dicţia foarte bună precum versatilitatea culorilor vocale în funcţie de situaţiile dramatice întruchipate de Sándor Csaba. Lângă el, o fermecătoare soprană lejeră, Yolanda Covacinski, în rolul Suzanei, cu o voce suplă, deschisă, frumos „purtată” în coloraturi cu sclipiri diamantine pe acute. În rolul Rosinei, Egyed Apollónia a creat un personaj dramatic de intensă expresivitate printr-o voce rotundă, bine timbrată cu frazări inteligente şi o muzicalitate aparte care prin rafinate messe din voce au reliefat aprofundări stilistice ale interpretei. Despre Baritonul Balla Sándor putem afirma că este exponentul perfect al artistului potrivit în orice rol pe care şi-l asumă, de la contele Almaviva la contele Luna din Trubadurul de Verdi, fiind practic nelipsit pe afişele spectacolelor operei. În contele Almaviva a făcut un rol de compoziţie în care componenta virtuozităţii şi expresivităţii vocale s-a împletit fericit cu elocvenţa unui joc teatral ce denotă deopotrivă experienţă şi inteligenţă. Pajul Cherubino a fost întruchipat de mezzosoprana Veress Orsolya, al cărei timbru generos şi plin s-a metamorfozat ca expresivitate dintr-o zonă mai dramatică inevitabilă în culoarea vocală a interpretei, înspre o candoare îndulcită timbral prin „răsfăţuri” de voce albă în recitative şi impostaţie mai „deschisă” însă frumos şi strălucitor condusă în faimoasele Non so piu cosa son şi Voi che sapete.
Nu
putem să nu amintim: vocea frumos timbrată a sopranei Fülöp Tímea în rolul
Barbarinei, prestaţia bună a basului Mányoki László în rolul lui Don Bartolo (exceptând
undele desincronizări cu orchestra), experienţa scenică şi vocală a Juditei
Hary în rolul Marcellinei, un Don Basilio bine situat în rol, întruchipat de Szabó
Levente, precum şi Kovács Ferenc în Antonio şi Rétyi Zsombor în Don Curzio care
au construit roluri comice de efect.
Spectacolul
a emanat o prospeţime, vervă şi ingeniozitate dar mai ales o energie
molipsitoare pentru publicul ce a umplut sala de spectacole, bisând sacadat
minute în şir prestaţia întregii echipe de artişti. Opţiunea repertorială
pentru această capodoperă denotă o viziune managerială inteligentă ce ţine cont
de preferinţele publicului care întotdeauna va fi recunoscător pentru frumosul
muzical creat de geniul compozitorului „iubit de Dumnezeu” AmaDeus. Invitaţia
regizorului Novák Péter este valabilă pentru întreaga
stagiune 2014 - 2015 dar, mai ales pentru întreaga existenţă. Să ne cufundăm în muzica lui Mozart, ea
conţine tot ce trebuie să ştim despre viaţă!