Rubrica / Box: Articole - Studii / Articles - Studies
2013.05.01. Mirecuri / Wednesday
Autor / Author: Vasile Tolan
Asist.univ. Dr. Universitatea Naţională de Arte Bucureşti
http://tolan.ro/
http://www.youblisher.com/p/167529-Tolan/
http://almanah-euterpe.blogspot.ro/2010/10/index-tolan-vasile.html
VASILE TOLAN – EXPERIENȚĂ ȘI EXPERIMENT
VASILE TOLAN - EXPERIENCE
AND EXPERIMENT
Keywords: Art Brut,
Minimal art, Dematerialize, Abstract Expressionism, Shape, Matter, Materiality,
Mimesis, Modernism, New Realism, Post-modernism, Transfiguration,
Secularization, Trompe-l’oeil.
Cuvinte cheie: Artă Brută, Artă minimală,
Dematerializare, Expresionism abstract, Formă, Materie, Materialitate, Mimesis, Modernism, Noul realism, Post-modernism,
Secularizare, Transfigurare, Trompe-l’oeil.
Abstract: The author
estimates, from the practitioner's prospect, his own position referred to the
issues related to matter and materiality in the art work's equation, analyzes
his own steps through the multiple phases covered through the prism of the suggested
solutions for these particular issues, and states his own place related to the
modern and contemporary trends, situating himself in a stylistic zone
marked by co-ordinates peculiar to the abstract expressionism and the ‘Art
Brut’. Therefore, it is being revealed the manner in
which the author pursues the visual art matter's expressivity not only as a
base for the artistic output, but for the entire Creation, having the capacity
to provide a real form to virtual worlds. Here is being elucidated his interest
towards the intrinsic message of the matter - either being understood as a
matter directly extracted from nature (such as sand, gravel, wood scraps etc.),
or as a sophisticated one, implying human effort, technique and technology
(such as paper, glass, nylon foil etc.), or one carrying the ineffaceable
imprint of their use by the human being (such as used welding gloves,
out-of-use socks, empty electric batteries, pieces of newspaper, worn-out hair
combs etc.), - towards the guiding of the relationship between different
matters and materiality, as well as towards the search for expressivity of the
spontaneous gesture, thus aiming to give
form to the tensed interior states.
Rezumat: Autorul îşi aproximează, din perspectiva practicianului, poziţia sa
în raport cu problemele vizând materia şi materialitatea în ecuaţia operei de
artă, îşi analizează demersul plastic al variilor etape parcurse prin prisma
soluţiilor propuse acestor probleme şi îşi precizează poziţia în raport cu trend-urile artei moderne şi
contemporane, situându-se într-o zonă stilistică marcată de coordonate
specifice expresionismului abstract şi ale artei brute. Astfel, este relevat
modul în care autorul urmăreşte expresivitatea materiei artistice nu numai ca
suport al produsului artistic ci şi al întregii Creaţii, purtând în sine
capacitatea de a obiectiva lumi virtuale. Este explicitat aici interesul său
pentru mesajul intrinsec al materiei, – fie că este vorba de o materie extrasă
direct din natură (nisip, pietriş, deşeuri lemnoase etc.), fie de una
sofisticată, implicând efort uman, tehnică şi tehnologie (hârtie, sticlă, folii
de nailon etc.) sau purtând amprenta indelebilă a uzului acesteia de către
fiinţa umană (mănuşi de sudură folosite, şosete
scoase din uz, baterii electrice goale, bucăţi de ziar, piepteni uzaţi ş.a.) –
pentru regizarea raporturilor dintre diverse materii şi materialităţi cât şi
pentru căutarea expresivităţii gestului spontan vizând obiectivarea stărilor
interioare tensionale.
*
“Se pare că uneori
artistul simte nevoia să restabilească ordinea universului” – [Marcel Brion (1.)] – se
afirmă cu referire la artiştii abstracţionişti; se pare că această necesitate
de re-creare a lumii este comună tuturor creatorilor de artă modernişti şi
postmodernişti, cel puţin acelora ce nu operează din perspectiva mimesis-ului.
Ei sunt căutătorii fervenţi ai acelor structuri subiacente tuturor
manifestărilor existenţei, acel cod tainic -
“«alfabetul spiritului lumii» pe care acei Naturphilosophen şi romanticii
germani îl căutau în desenul scoarţei copacilor, în vinele stâncilor, în
zgârieturile metalelor, în jocul chiciurei pe o fereastră.” [Marcel Brion (2.)] Arta lor nu e mai puţin aproape de Fiinţă prin aceea că nu
urmăresc să redea în mod iluzionist/mimetic lumea exterioară, şi nici pentru că
tind să aducă în domeniul vizibilului – invizibilul. Instituirea unei lumi
proprii prin demersul plastic nu exclude în mod necesar lumea deja creată - pe
care refuză însă să o copieze în mod servil - ci dimpotrivă, o îmbogăţeşte. Cât
despre accesul la comunicare: artistul abstracţionist susţine că “«repetă cu materiale corespunzătoare şi la
scara care le este proprie anumite proporţii şi anumite ritmuri inerente
structurii universului şi care guvernează dezvoltarea organică, inclusiv
dezvoltarea corpului uman. Acordat la aceste ritmuri şi proporţii, artistul poate
să creeze nişte microcosmosuri care să reflecte macrocosmosul, poate să
concentreze lumea dacă nu într-un grăunte de nisip, cel puţin într-un bloc de
piatră sau într-un asamblaj de culori. El nu are nevoie de forme naturale –
forme accidentale create în dezvoltarea evoluţiei lumii – pentru că are acces la formele subiacente tuturor
variaţiunilor fortuite pe care le prezintă lumea naturală. [s.n.]»”
[Herbert Read (3.)] Experienţa abstracţionistă a începutului de secol XX –
fundamentală pentru evoluţia ulterioară a artelor – neriscând deci să se sufoce
nicidecum în incomunicabil – se dovedeşte a fi şi în contemporaneitate o
modalitate viabilă de abordare artistică, supravieţuind în actuala sa formă de late-modern (modernism târziu) în toate
domeniile de manifestare a artei, de la arhitectură la muzică şi de la poezie
la artele vizuale şi artele spectacolului. Mai mult decât atât, în interiorul
postmodernismului zilelor noastre operează puternice principii moderniste: “ [...] modernii şi postmodernii sunt în aceeaşi măsură «antimoderni»:
se opun şi unii şi alţii moştenirii «carteziene», iluministe şi raţionaliste;
fiecare indică o modalitate de traducere a dorinţei sau necesităţii de a nu se
instala cu naivitate în reprezentare.
La urma urmelor, postmodernismul este încă mai «modernist», mai «deconstructiv»
decât arta modernă. Este chintesenţa acesteia, de aceea «post» nu are aici o
semnificaţie cronologică: «Postmodernul ar fi ceea ce în modern invocă
neîntruchipabilul în întruchiparea însăşi, ceea ce se refuză consolării
formelor bune ... » [J.–F. Lyotard (4.)] şi îşi asumă astfel, în mod hotărât, «cu bucurie», preocuparea pentru
inovaţie, pe care avangărzile au avut-o încă de la origini.” [Luc Ferry (5.)]
Opţiunea modernistă ce implică aplecarea asupra lumii
interioare poate fi asumată de artist din varii motive, existând şi acela al
refuzului/protestului vis-a-vis de o realitate exterioară nefastă sau chiar
represivă, mutilatoare – aici fiind relevant cazul a nenumăraţi artişti din
Europa de Est, care, în timpul perioadei de dominaţie a comunismului au
îmbrăţişat modul de exprimare artistic nonfigurativ, pretextând racordarea la trendul general prezent în artele
plastice ale acelor vremuri.
În ceea ce mă priveşte, orientarea iniţială către
universul artei abstracte provine dintr-un impuls interior asumat şi se
suprapune doar (fericit) peste nevoia
de a găsi o breşă de liberă exprimare plastică în contextul socio-politic în
care am debutat ca plastician, această opţiune personală nefiind nicidecum
influenţată de vreo «modă». (6) Din această perspectivă, tentaţia urmăririi
expresivităţi MATERIEI artistice – ca suport nu numai a «produsului artistic»
ci a întregii lumi materiale existente – deci ca MATERIE prin excelenţă – a
constituit o constantă a abordărilor mele plastice pe întreg parcursul
evoluţiei mele profesionale, deşi fără a urma vreun «program» în sensul strict
al cuvântului.
Privind retroactiv creaţia proprie constat că preocuparea
faţă de «materie» a cunoscut diverse formule de manifestare; dacă la început,
aceste preocupări se rezumau la expresia pastei colorate, fiind marcat în prima
tinereţe de vibraţia pensulaţiei lui Van Gogh, altele care au urmat le-aş putea
ordona (aproximativ) în patru etape distincte:
- perioada ciclului de lucrări Matesis (1975 –
1982)
- perioada ciclului de lucrări Rellique (1982-
1986)
- perioada ciclului de lucrări Sacrificii (1986 -
1990)
- perioada căutărilor plastice sub semnul artei brute – perioada “imanentistă” am
putea spune (1990 - 2007)
- perioada experimentului plastic dominat de utilizarea
materialelor caracteristice artei povera urmată
îndeaproape de cea a prospecţiunilor plastice puternic marcate de expresionismul
abstract
Ciclul Matesis ar cuprinde o perioadă de tatonare, abordate fiind o gamă diversă de
reprezentări, majoritatea urmărind materialitatea subiectului şi armonia
cromatică. În acest interval de timp mi s-a cristalizat interesul marcat pentru
MATERIE, experimentul plastic focalizând pe calităţile materiale ale obiectelor, apte de a fi redate în
spectrul vizibilului şi al tactilului, precum şi pe variile modalităţi de reprezentare plastică a
materialităţii. Aş putea afirma că în ceastă etapă au predominat
prospecţiunile legate de limbajul plastic, valorile urmărite vizând esteticul şi expresivul, investigaţia plastică fiind iniţiată dinspre lumea convenţiilor artistice către
lumea exterioară de natură materială.
Cu perioada Rellique-lor începe o preocupare asumată de sugestie a regnurilor lumii
materiale: mineral în cazul de faţă, organic (vegetal şi animal) în următoarele
perioade. Rellique-le nu
sunt altceva decât reprezentări de volume minerale - de roci - majoritatea
având urme ale intervenţiei umane, toate sugerând în mod special starea materială a materiei. Acest
ciclu a adus în sfera preocupărilor mele şi
relaţia dintre regnuri, de cele mai multe ori percepută ca un continuum de secvenţe dinamice oscilând
între des-structurare şi re-structurare, fiind subliniată ideea unui univers
material aflându-se într-un permanent moment al Facerii: “Comportându-se faţă de ecranul grafico-pictural ca într-o arenă de
luptă, Vasile Tolan destructurează aşadar
spaţiul şi descompactizează formele, până la punctul în care tot ceea ce se
vede pe suprafaţa bântuită a lucrării sale se amalgamează în imagini
indistincte ale unui univers in statu
nascendi, deschis prefacerilor imprevizibile.” [Theodor Redlow (7.)]
Sacrificiile constituie o perioadă relativ scurtă
în care MATERIA - reprezentată cel mai adesea de regnul organic (vegetalul
dominând în ciclul “Cuiburi”), însă nelipsind nici trimiterile la regnul
mineral - se încheagă în imagini de sugestie figurativă, constituindu-se în
compoziţii ce exploatează expresivitatea elementelor specifice ale obiectivării
plastice grafice şi picturale clasice (pata, linia, culoarea, valoarea, etc.),
situându-se pe intervalul de graniţă care desparte figurativul de zona de
autonomie a limbajului plastic: “Amintiri
figurale ale liticului, organicului sau vegetalului se amalgamează febril în
rotocoale şi mănunchiuri de linii trase cu velocitate, din ale căror grafii
întreţesute rezultă o caldă, neliniştită picturalitate a suprafeţelor. Uneori,
din hăţişul liniilor se încheagă şi nişte forme, mai bine spus pre-forme,
compuse prin opoziţie sau împerechere şi străluminare dinăuntru, în fulguranţa
trăsăturilor care animă planul-suport, în-simţindu-l.” [Theodor Redlow
(8.)]
Etapa imanentistă, aş numi-o perioada în
care MATERIA devine autonomă ca element plastic expresiv şi formele care prind
contur prin utilizarea diferitelor materiale, tind să se individualizeze prin
diferenţa de textură/granulaţie, consistenţă, opacitate/transparenţă, etc. – calităţile
fizice (în special cele tactile) crescând în importanţă în economia lucrărilor.
Investigaţiile plastice în domeniul “picto-obiectului” şi “instalaţiei” au
apărut ca o necesitate internă de a utiliza elemente materiale semnificante
complexe, conţinătoare a unui mesaj propriu, deloc neutru, însă apt de a fi
recontextualizat şi nu dintr-o tentativă tardivă de aliniere la experimentele
plastice ale unor curente deja consumate în Occident: “Aparent, expoziţia pare să exprime o
renunţare la sine şi o încercare tardivă de aliniere la moda ready-made-urilor
resemantizate. În realitate, expoziţia scoate la lumină un conflict care a
grevat în permanenţă sensibilitatea artistului şi care este surmontat abia
acum, acela dintre imaginea de serie şi imaginea unicat, dintre semnul utilitar
şi semnul privat. [...] Într-un anume sens,
Vasile Tolan urmăreşte să spună şi că arta
vizuală nu are nevoie de materiale proprii, [s.n.] pentru că vizual e la
urma urmelor totul, de la semnul pensulei pe pânză la imaginea imprimată pe
cutia de chibrituri.” [Gheorghe Crăciun (9.)]
Goethe
Cea
mai prezentă tendinţă din arta românească a anilor ’80, alături de cea
Neobizantină şi cea Intermedială s-a dovedit a fi Neoexpresionismul. Vasile
Tolan, unul dintre „optzeciştii” din prima linie, a îmbrăţişat la modul
structural felul de a trata imaginea/forma specific acestei orientări. În
deceniul opt Vasile Tolan, Petru Lucaci, Miron Duca sau Cătălin Guguianu
explorează în zona cromatismului informal, Costel Butoi şi Marcel Bunea
transcriu pe pânză impulsurile psihismului subliminal, Ioana Bătrânu, Mircea
Tohătan, Stela Lie exploatează „imageria
impregnată de kitsch şi de clişee mass-media”. (Magda Cârneci). Gheorghe
Rasovszki operează montaje „similidada” din fragmente de infrarealitate, Titu
Toncian, Mircea Stănescu dialogheză ironic, pînă la grotesc, cu clişee ale
culturii vizuale clasice. Aniela Firon practică un figurativism neoexpresionist
viguros, pentru care principala ţintă „rămâne
eficacitatea imediată a dezvăluirii de sine, a exprimării eului refulat” –
cum tot Magda Cârneci ne spune. (Magda Cârneci, Aniela Firon, revista Arta,
Anul XXXV, nr. 7/1988, pag. 23).
Interesul susţinut pentru MATERIE şi materialitate,
pentru mesajul intrinsec al acesteia – fie că este vorba de o “materie” în mod
direct extrasă din natură (nisip, pietriş, deşeuri lemnoase, etc.), fie de una
sofisticată, înglobând în reificarea sa un cuantum ridicat de efort uman şi
tehnologie (hârtie, sticlă, folii de nailon, diverse materiale textile, etc.),
fie una purtând amprenta indelebilă a uzului acesteia de către fiinţa umană (mănuşi de sudură folosite, şosete scoase din uz, baterii
electrice goale, bucăţi de ziar, piepteni uzaţi, ş.a.m.d.p.) – domină şi în
prezent activitatea mea de creaţie plastică, în asociaţie cu expresivitatea
gestului spontan, vizând o obiectivare a stărilor interioare tensionale,
caracteristică îndeobşte expresionismul abstract, pentru mine: “Fiecare pânză, carton sau hârtie, e
expresia unei trăiri contradictorii, a unui mănunchi de tensiuni, o cosmogeneză
în act, o clipă a ei, o secvenţă trăită cu toată sinceritatea. ” [Onisim
Colta (10.)]
Mă preocupă în egală măsură expresia materiei brute, diversitatea
modului ei de manifestare, rezonanţa pe care o are şi expresia gestului liber,
spontan, care vine din adâncurile fiinţei umane, cum ar spune Jung, din partea
abdominală a ei. Mă tentează prea puţin figurativul (reprezentarea), doar în
măsura în care aceasta mă poate ajuta la crearea de forme, volume, ritmuri fără
să aibă trimiteri ideatice la reprezentarea respectivă. De cele mai multe ori,
obiectul creat (pictură, grafică, fotografie sau obiect pur şi simplu) caut să
aibă doar un mesaj vizual, direct, fără conotaţii, simbolistică sau alte
trimiteri în zona conceptualistă, cel puţin până în acest moment. Aceasta
întrucât consider plastica drept arta care spiritualizează prin excelenţă
materia palpabilă, conceptul şi simbolul, noţiunile în general putând doar
completa impactul vizual. Hazardul exploatat în vederea realizării unui cât mai
larg teren de manifestare a materiei, diversitate care oricum depăşeşte orice
capacitate imaginativă umană, consider că poate contribui la dezvoltarea unei
imagini complexe sau simple, după caz. Starea de moment şi materialele de care
dispun la acea dată conlucrează în bună măsură la declanşarea actului de
creaţie, de multe ori, rezultat al unor descărcări de scurtă durată, lucrările
putând fi un fel de jurnal al stărilor. Ca atare poartă uneori ca semn
distinctiv data şi ora săvârşirii. Folosesc în ultima perioadă colajul de
diverse materiale, texturi, culori, formă de expresie combinată cu alte
tehnici. Ca mod de lucru, de mai scurtă durată, o etapă determină etapa
următoare, ş.a.m.d., fără a avea iniţial decât o vagă idee despre ce ar trebui
să devină obiectul cu pricina. Actul de creaţie consider că este un fenomen
viu, al cărui program se află în noi, program pe care cu cât reuşim să-l
descoperim şi să-l urmăm mai îndeaproape cu atât rezultatul muncii noastre
devine şi el viu, putând stârni reacţii pe măsură. Controlul actului respectiv
trebuie făcut cu mare atenţie tocmai pentru a nu omorî rezultatul lui. Refuz de
cele mai multe ori să dau un titlu lucrărilor pentru a nu îngrădi, direcţiona
receptarea lor. Mă pot încadra, cred, cu activitatea mea undeva între arta
brută şi gestualismul abstract.
Pânâ în acest moment, ca şi creator, am rămas “fidel crezului
modernist, autonomiei esteticului” [Adrian Guţă (11.)], însă nu
încetez să mă raportez la tendinţele din arta actuală europeană şi
nord-atlantică, lucrările mele “polemizează
prin asimilare, cu momente atât de diferite ca minimalismul, arta conceptuală,
gestualismul, informalul ” [Călin Dan (12.)], în tentativa de a le asimila “dincolo de frivolitatea lor, pentru a le
reda apoi, într-o sintaxă proprie.”. (Călin Dan, vezi 13)
Cred însă că expresionismului
abstract asociat cu unele trăsături ale artei brute îmi marchează stilistic formula proprie de exprimare pe
tărâmul producţiei plastice, iar preocuparea pentru MATERIE mi-a deschis - cel
puţin până în prezent – cele mai incitante zone de explorare şi m-a făcut să
conştientizez că este posibilă SPIRITUALIZAREA acesteia fără a-i adăuga un
mesaj extra-artistic explicit, mesajul implicit fiind suficient de
transfigurant cu condiţia ca el să provină dintr-o zonă profundă şi cât mai
puţin poluată a Eu-lui creator, păstrătoare a intuiţiilor originare despre
Fiinţă, acestea putând fi revelate mai mult sau mai puţin dirijat, mai mult sau
mai puţin „din întâmplare, şi anume
atunci când vor fi călăuzite pur şi simplu de sensibilitate sau de sentiment.”
[Marcel Brion (14.)]
NOTE:
1.
Marcel
Brion, Arta abstractă, Editura Meridiane, Bucureşti, 1972, p. 50
2.
Marcel
Brion, Homo pictor, Editura Meridiane, Bucureşti, 1977, p.p. 341-342
3.
Herbert Read, Art and Society, Londra, p.
260. apud Marcel Brion, Arta
abstractă, Editura Meridiane, Bucureşti, 1972, p. 50
4.
J.–F.
Lyotard, Le postmoderne explique aux
enfants, p.p. 29-30 apud Luc
Ferry Homo aestheticus, Editura Meridiane, Bucureşti, 199, p.p. 294-295
5.
Luc
Ferry Homo aestheticus, Editura
Meridiane, Bucureşti, 199, p. p. 294-295
6.
Din textul “Vasile Tolan - File decalendar”,
de Magda Cârneci, , în Buletin Informativ, editat de UAP din
România, nr. 13, seria II, Martie, 2000:
“Chiar de la debutul lui de la începutul anilor ’80, Tolan a părut prea puţin
interesat de figurativ, de reprezentarea cu rapel în realitatea recognoscibilă,
deşi direcţia dominantă a momentului era, la tânăra generaţie, realismul
grotesc, agresiv, al «neo-expresionismului»”.
7.
Theodor
Redlow, în textul: “Vasile Tolan căminul artei, etaj”
8.
Ibidem.
9.
Gheorghe Crăciun, Gesturi,
texturi, casete cu obiecte,
ARTE VIZUALE.
10. Onisim
Colta în textul: “Vasile Tolan – pictura/ cale spre ordinea din
«miezul încâlcirii supreme»”
11. Adrian Guţă, textul “Vasile Tolan – «Deceniul X»”, ARTE VIZUALE.
12. Călin Dan „Vasile Tolan:
Picturăşi textură”, revista Arta, anul XXXIV, nr. 3/1987, p. 17
13. Ibidem.
14. Marcel Brion, Arta
abstractă, Editura Meridiane, Bucureşti, 1972, p. 50
Despre autor
Onsim
Colta “ Vasile Tolan – pictura/ cale spre ordinea din «miezul încâlcirii
supreme»”
„Abisul
cunoaşte spaime şi cutremurări pe care cerul le ignoră.
Dar nu poate ajunge la cer acela care n-a
traversat pământul şi iadul.” Goethe
Dacă
un număr însemnat dintre optzeciştii expresionişti cum ar fi Marilena Preda
–Sânc, Teodor Graur, Mihai Chioaru, Marcel Lupşe, Dorin Creţu, Vioara Bara,
Gheorghe Ilea, Camelia Crişan-Matei sau Aniela Firon sunt atraşi de
figurativism, Vasile Tolan preferă să-i plătească acestuia un minimum de
tribut.
Călin
Dan sesiza atunci la Tolan ”o adulmecare a diverselor trepte ale realului: de
la pietre la om, de la natură la cultură, de la limbaj la distrugerea acestuia
(...)” (Călin Dan, „Vasile Tolan: pictură şi textură”, în revista Arta, anul XXXIV, nr. 3/1987, p.17).
Vasile
Tolan, în mod natural îşi aşează întregul traseu creator sub semnul manierismului
în sensul istoric, cultural, nobil al termenului. Motivul labirintului e
prezent implicit în mai toate lucrările sale. Dar artistul nu pare aproape
deloc preocupat de „găsirea centrului”. Importantă pentru el, şi o face mereu
cu voluptate, este explorarea, parcurgerea în sine, întortocheată a drumului.
Ghemul de linii trasate cu maximă spontaneitate e un fel de a ne da de înţeles
că labirintul însuşi nu e încă clar constituit, deci nici centrul nu are cum să
fie precizat.
Într-un
număr al revistei Arta din 1987 lucrările lui Vasile Tolan erau
reproduse pe pagini alăturate, întâmplător sau poate nu, după ale lui Silviu
Oravitzan, care şi el în acea perioadă îşi exersa spontaneitatea gestului pe
pânză sau hârtie. Dacă Oravitzan aspira cu ardoare, asta o dovedeşte evoluţia
sa ulterioară anilor ’80, să ajungă la centrul labirintului, Vasile Tolan
trădează parcă o teamă de a nu se apropia prea mult de centru tocmai pentru a
nu lua sfârşit bucuria nemărginită a jocului căutării, a drumului, a devenirii
în act. „Manieristul – spune Pleşu –
trăieşte sub legea incomodă a ordinii dorite, dar pentru care, tot structural, e
nepregătit încă.” (Andrei Pleşu: „Manierismul sau despre partea noastră de
umbră”, postfaţă la Gustav René Hocke, „Lumea ca labirint”, Ed. „Meridiane”,
Buc. 1973, p. 389). Desenul, linia, de-a lungul Istoriei artei se mişcă între
două mari stadii, funcţii: cea exploratoare, de circumscriere (Leonardo)
şi respectiv cea autografă ce ţine de „rezonanţa lăuntrică” (Kandinsky).
Tolan nu subordonează linia unui scop exterior, unui referent dinafară, ci îi
exploatează valenţele expresive intrinseci, în varii modalităţi, cu infinită
plăcere şi diversitate de tratare. Pentru el linia e trăită odată cu trasarea
acesteia. Învălătucirile ei, fie că e linie de cărbune sau creion, zgâriată cu
coada pensulei în carnea pastei, sau, convertită în pictură, tuşă-fascicol de
linii trasat cu pămătuful semiumed al pensulei, sunt modul de manifestare
directă a trăirilor traduse în gest cu intensităţi şi dozaje orchestrate cu
mare sensibilitate din mers.
După
o bună perioadă din deceniul opt, în care terenul graficii era cel mai agreat
şi vizitat de artist, suportul de hârtie fiind cel mai frecvent, trece treptat
la ecranul de pânză şi la calităţile expresive ale uleiului şi, mai ales, ale
tehnicilor mixte. La Vasile Tolan, linia este autoreferenţială. Ea devine, într-o
relaţie organică cu pata, seismogramă, scriitură, „scriere autografă”. Linia
devine entitate autonomă atât de prezentă încât capătă la un moment dat
corporalitate.
Este,
în unele dintre lucrările pe suport de hârtie, ceva care aminteşte de
prospeţimea gestului pictorului chinez pentru care linia trasată cu pensula
uscată, mai subţire, simbol al principiului masculin, e pusă într-un raport de
complementaritate, de polaritate yin-yang, cu pata, trasată cu pensula
udă, simbol al principiului feminin. Dacă în unele dintre acele lucrări ale lui
Tolan albul are ceva din rolul tăcerii, al vidului din pictura chinezului, în
altele „manifestatul” ocupă întreg ecranul, într-o amplă şi complexă
orchestraţie de linii şi tuşe monocrome sau colorate sugerând parcă un fel de horror
vacui.
Dacă
expresionistul „clasic”, precursorul lui, Van Gogh, are nevoie de un referent,
de un colţ de natură pentru a-şi împărtăşi trăirile, zbuciumul interior, pentru
un neoexpresionist ca Vasile Tolan referentul este linia sau pata însăşi.
La
Vincent „linia, din redarea unui contur real ce a fost până aici, devine
simbolul unei mişcări, traiectorie a unui gest pătruns de incredibilă ardoare”.
(Lucian Blaga: „Încercări filosofice”, Ed. „Facla”, Timişoara, 1977, p. 18.).
La Vasile Tolan sau alţi confraţi optzecişti linia însăşi, ductul în sine,
încărcat de energii şi emoţii este vehiculul, purtătorul expresiei unei adânci
mişcări sufleteşti. S-a făcut marele pas dinspre referenţial spre
nonreferenţial sau mai bine zis autoreferenţial.
Abstracţia,
în cazul său, a făcut linia/pata să devină atât de suficientă sieşi, atât de
împinsă înspre ultimele consecinţe încât se converteşte într-o altfel de
concreteţe. Linia şi pata se instituie ca realităţi autonome, elemente pure de
limbaj plastic, care prin modul aparte de articulare dau accentul, identitatea
inconfundabilă a unui temperament artistic unic.
Abstracţia
lirică, pe care i-o atribuie unii critici, basculează treptat spre o tratare a
punctului, liniei şi petei ca realităţi autonome atât de subliniate încât ajung
să capete trup prin inserţia în câmpul compoziţional a „liniilor” de sârmă ori
sfoară, a decupajelor texturate de pânză, carton sau chiar nisip sau rumeguş.
Dacă
prin 1925 Ortega y Gasset spunea că „realul
poate fi depăşit prin propria-i exacerbare”, la Tolan lucrurile se petrec
exact pe dos. L-am putea parafraza pe marele spaniol spunând că abstracţia
poate fi depăşită prin propria-i exacerbare într-atât încât să devină un nou
real. Un real nou, instituit de artist, unul care n-a mai fost până la el, unul
însă născut din trăirea intensă, mai mult sau mai puţin ludică, a autorului. „Gustul pentru surpriză (al
manieristului s. n.), spune tot Pleşu, şi
plăcerea experimentului guvernate de o extremă subiectivitate duc inevitabil, până
la urmă, la dezlănţuirea jocului; a unui joc care ezită între giumbuşluc şi
vrăjitorie. Toate pot deveni orice, şi mai cu seamă, contrariile pot trece la
nesfârşit unul într-altul”. (ibidem, op. cit. p. 386).
Neoexpresionismul
abstract al lui Vasile Tolan nu este oglinda transfigurării unor angoase
ascunse, a unor trăiri violente. Se ştie, românul, prin structură, are darul de
a îmblânzi lucrurile care au tendinţa de a ieşi din scară, de a le face mai
suportabile. O gamă cromatică, ce la alţi confraţi de aceeaşi orientare, din
alte părţi de lume, s-ar putea să-şi zbiere sfâşietor disperarea sau dorinţa de
a şoca, la Vasile Tolan ea e surdinizată, trecută prin filtrul unui temperament
care îşi trăieşte cu o anume cumpătare neliniştile şi bucuria creaţiei,
investind obiectul cu valenţe estetice remarcabile, fără a se feri, ca alţii,
de ideea de armonie cromatică. Vârtejul de linii, de energii ale gestului
plastic începe de la un timp să-şi aproprieze din cotidian „citate”, elemente
umile; şipci de lemn patinate de vreme, şosete, bilete de tren consumate, deci
tot semne ale mişcării, ale trecerii, ale tranzitoriului într-o propunere cu
adieri neodada.
Fiecare
pânză, carton sau hârtie, e expresia unei trăiri contradictorii, a unui
mănunchi de tensiuni, o cosmogeneză în act, o clipă a ei, o secvenţă trăită cu
toată sinceritatea. Dar dacă putem vorbi de o cosmogeneză continuă în pictura
lui Tolan, ea se referă mai degrabă la „primele ei zile”, cel puţin în
lucrările din anii ’80 - ’90, şi ea ţine de devenirea unui univers al picturii
însăşi cu energiile, traiectoriile, legile şi constelaţiile ei proprii.
„Deopotrivă,
semn şi imagine – scrie Călin Dan – scriitură şi stare, mesaj şi amorfitate,
lucrările lui Vasile Tolan mărturisesc asupra unei stări contrare, adică
funciarmente predispusă a supune lumea unei maieutici personale”. (Călin Dan,
op. cit. p. 17).
La
modul declarat, Vasile Tolan, prin gestul „liber, spontan, care vine din
adâncul fiinţei” îşi propune să investească pictura exclusiv cu „un mesaj comunicat
vizual, direct fără conotaţii, simbolistică sau alte trimiteri în zona
conceptualistă”. Aceasta întrucât consideră „plastica drept arta care
spiritualizează prin excelenţă materia palpabilă, conceptul şi simbolul,
noţiunile în general putând doar completa impactul vizual”. (Vasile Tolan –
catalog, 1988).
Privind
dintr-o perspectivă plonjată firul evoluţiei demersului plastic al lui Vasile
Tolan, putem constata o liniştire treptată a turbulenţelor nestăpânite din
lucrările de acum un deceniu, o limpezire graduală a imaginii/formei. Apar
chiar nuclee centrate vizual, semn că apropierea de centrul labirintului e,
până la urmă, pentru o evoluţie sănătoasă, aproape inevitabilă. Încep să se
schimbe proporţiile, să se echilibreze, între zonele frământate, preponderente
la început, şi cele care insinuează un început de rigoare şi ordine. În
„haosul” general îşi face apariţia geometria, ideea de „forţă a centrului
vizual” în compoziţie. Prin şirurile de macropuncte, aşezate pe registre, se
instituie proiectul unei ordini ce se suprapune peste fundalul turbulent.
Haosul trece în plan secund lăsând loc noii ordini cosmice. Geometria fractală
face un pas în spate în faţa aerului de ordine pe care îl aduc adierile
geometriei euclidiene. Aceste şiruri de puncte amintesc parcă de ţăruşii
bătuţi, după un rit de întemeiere, pe un teren sălbatic cu intenţia de a
consacra un loc pentru o viitoare locuire. Plăcerea explorării şi navigării în
necunoscut, specifică tinereţii, îi face loc treptat dorinţei maturităţii de cumpănire,
de aşezare, de circumscriere a unui teritoriu consacrat, „rânduit”. Fiul
risipitor se întoarce la matcă, mai bogat interior, mai bogat în înţelegere şi
mai apt, mai pregătit de a se bucura de regăsirea centrului.