Muzică / Music
Rubrica / Box: nr. 3 Recenzii / Reviews
2015.01.29. Joi / Thursday
Autor / Author:
Evanthia-Maria Marta
Lect.univ. Dr. Universitatea din Oradea -
Facultatea de Arte
SERATE CU BIJUTERII MUZICALE
LA CASA MEMORIALĂ „AUREL LAZĂR”
Ediția I
Keywords:
The
Memorial House: „Aurel Lazăr”, Faculty of Arts of the
University of Oradea, Aurel Chiriac,
Andrada Ciupeiu, Tudor Ciupeiu, Tóth Johanna, Réthi Brigitta Alexandra Dudaş, Bodizs Ervin, Maria Duțu,
Larisa Ștefan, Filomena Giordano, Ramona Rațiu, Tudor Gliga, Cristian
Gheorghiu, Ramona Chiş, Vlad Coşarcă, Ionuț Chilințan, Theodore Coresi, Beke
Istvan, J.S. Bach, Fr. Veracini, W.A. Mozart, R. Schumann, J. Brahms, J.
Strauss, L. Delibes, S. Clark, E. Ysaÿe, G. Puccini, Fr. Lehár, S. Rachmaninov,
G. Enescu, A. B. Mangoré, W. Walton, M. Pujol
Cuvinte cheie:
Casa memorială „Aurel Lazăr”, Facultatea
de Arte a Universității din Oradea, Aurel Chiriac, Andrada Ciupeiu, Tudor Ciupeiu, Tóth
Johanna, Réthi Brigitta Alexandra Dudaş, Bodizs
Ervin, Maria Duțu, Larisa Ștefan, Filomena Giordano, Ramona Rațiu, Tudor Gliga,
Cristian Gheorghiu, Ramona Chiş, Vlad Coşarcă, Ionuț Chilințan, Theodore
Coresi, Beke Istvan, J.S. Bach, Fr. Veracini, W.A. Mozart, R. Schumann, J.
Brahms, J. Strauss, L. Delibes, S. Clark, E. Ysaÿe, G. Puccini, Fr. Lehár, S.
Rachmaninov, G. Enescu, A. B. Mangoré, W. Walton, M. Pujol
Abstract:
Evenings with
Musical Jewelry, representing a season of concerts, is a new project initiated
by three members of the pedagogical staff from the Faculty of Arts of the University of Oradea: professor PhD. Aurel
Chiriac, PhD. Tudor Ciupeiu, PhD. Andrada Ciupeiu, to ensure the musician
students the ability to use their talent in public appearance, and this suite of musical events had the first
edition on Thursday, January 29, 2015, at The Memorial House: „Aurel Lazăr” –
Oradea.
*
Un nou proiect, menit să ofere studenților
muzicieni de la Facultatea de Arte a Universității din Oradea ocazia de a-şi
valorifica talentul şi munca de pregătire profesională, afirmându-se în cadrul
unor evenimente concertistice, a debutat joi, 29 ianuarie 2015, la Casa
memorială „Aurel Lazăr” din Oradea. Seratele
cu bijuterii muzicale reprezintă o stagiune de concerte şi recitaluri de
muzică de cameră, inițiată de asistenții universitari dr. Andrada şi Tudor
Ciupeiu – titulari ai instituției de învățământ universitar menționate – la
îndemnul prof.univ. dr. Aurel Chiriac care activează în aceeaşi unitate de
învățământ superior, domnia sa fiind totodată director al Muzeului Țării
Crişurilor, instituție în al cărei patrimoniu se găseşte Casa memorială „Aurel
Lazăr”, locație centrală din punct de vedere al amplasamentului pe harta
geo-culturală a municipiului Oradea, ce a fost astfel stabilită să găzduiască
edițiile lunare ale acestei suite de manifestări artistice. Dorința comună a
celor trei cadre didactice de la Facultatea de Arte a Universității din Oradea de
a promova tinerii artişti aflați la studii în Oradea a fost primită cu interes de
toți cei implicați în organizarea concertului, în pregătirea, respectiv
acompanierea studenților protagonişti. Menționăm în acest sens următoarele
cadre didactice care au colaborat în realizarea evenimentului consemnat:
conf.univ. dr. Theodore Coresi, coordonator al clasei de canto din care fac
parte cele două soliste: Maria Duțu (an I Master V.I.A.M.C.) şi Larisa Ștefan
(an I canto), conf.univ. dr. Beke Istvan, coordonatorul clasei de chitară
clasică, asist.univ. dr. Andrada Ciupeiu, responsabil al clasei de vioară,
violă şi muzică de cameră, asist.univ. dr. Tudor Ciupeiu, dirijorul orchestrei
studențeşti şi coordonator al unor formații de muzică de cameră şi pianistele: asist.univ.
Tóth Johanna şi prof.
asociat Réthi Brigitta. Publicul,
care s-a prezentat într-un număr considerabil la eveniment, ocupând întreg
spațiul sălii în care această primă ediție s-a desfăşurat, a reacționat cu
deosebită căldură, dovedind faptul că au apreciat apariția scenică de calitate
a studenților.
În deschidere, domnul director Aurel Chiriac a
făcut publică intenția d-sale de a încuraja şi promova tinerii talentați, asigurându-le
un cadru de manifestare artistică, exprimându-şi bucuria pentru faptul că
această idee este împărtăşită de cei responsabili de coordonarea practicii
artistice a studenților muzicieni de la Facultatea de Arte a Universității din
Oradea, materializarea proiectului Seratelor
cu bijuterii muzicale făcându-se
într-un timp foarte scurt.
A venit rândul lui Tudor
Ciupeiu, să prezinte într-o manieră proprie, principalele semnificații ale
stagiunii muzicale inaugurate, preluând şi rolul de călăuză în periplul muzical
al serii.
Imag. 2
Programul s-a acordat foarte bine intenției organizatorilor de a prezenta „bijuterii muzicale”. Lucrările instrumentale şi vocale au alternat din punct de vedere al notorietății – cunoscute / inedite, incluzând o primă audiție absolută, aparținând lui Tudor Ciupeiu, In memoriam Aurel Lazăr – al caracterului şi genului, iar interpretarea a fost adecvată, încredințându-ne de valoarea muzicienilor – atât studenți cât şi profesorii lor – de la Facultatea de Arte a Universității din Oradea, ale căror producții merită atenția noastră.
Programul s-a acordat foarte bine intenției organizatorilor de a prezenta „bijuterii muzicale”. Lucrările instrumentale şi vocale au alternat din punct de vedere al notorietății – cunoscute / inedite, incluzând o primă audiție absolută, aparținând lui Tudor Ciupeiu, In memoriam Aurel Lazăr – al caracterului şi genului, iar interpretarea a fost adecvată, încredințându-ne de valoarea muzicienilor – atât studenți cât şi profesorii lor – de la Facultatea de Arte a Universității din Oradea, ale căror producții merită atenția noastră.
Din punct de vedere al accesibilității lucrărilor
interpretate, ele au fost corelate cu posibilitățile tehnico-interpretative ale
protagoniştilor şi, referindu-ne la artistele lirice Larisa Ștefan şi Maria
Duțu, acestea sunt posesoarele unor voci de excepție, care au dovedit, în ciuda
tinereții lor, o bună stăpânire a tehnicii pe care o suscită repertoriul
abordat, deosebit de pretențios, cu provocări de mare agilitate vocală şi pe
care l-au asimilat din toate punctele de vedere, atât muzical cât şi
stilistic-interpretativ.
Naturalețea caracteristică vârstei celor ce au
evoluat pe scenă s-a manifestat cu eleganță, nedisimulând doza de emoție
constructivă şi ceea trebuie remarcat este faptul că profesorii nu doar le-au
fost alături, încurajându-i, ci fiind ei înşişi în ipostaza de interpreți – a
se vedea punctele 1, 16 şi 18 din program.
N-au lipsit câteva momente de spontaneitate,
promovând umorul fin şi fiind în concordanță cu caracterul sau semnificația
unei lucrări interpretate, declanşând un val de bună-dispoziție în rândul
ascultătorilor şi contribuind la succesul serii.
PROGRAM
1.
Tudor Ciupeiu: In memoriam Aurel
Lazăr (primă audiție absolută) – interpretează: Tudor
Ciupeiu – pian
2.
Johannes Brahms: Dans ungar nr. 5
– pentru pian la 4 mâini – interpreți: Alexandra
Dudaş (an I, pian) şi Bodizs Ervin (an I, pian)
3.
Franz Lehár: Aria Viljei din opereta Văduva veselă – soprana Maria Duțu – an I master VIAMC; la pian,
Réthi Brigitta
4.
Francesco Veracini: Sonata în mi
minor, p. I, II – Filomena Giordano – an I, vioară;
Tóth Johanna (pian)
5.
Johann Sebastian Bach: Allemande
şi Courante din Suita nr. 5 pt.
violoncel (transcr. violă) – Ramona Rațiu – an. IV, violă
6.
Serghei Rachmaninov: Op. 21 nr. 7 Zdes’
khorosho – Larisa Ștefan (an. I, Canto); la pian,
Réthi Brigitta
7.
Robert Schumann: Fantasiestücke op. 73, p. I –
Ramona Rațiu (viola); Tóth Johanna (pian)
8.
Agustin Barrios Mangoré: La
Cathedral – Tudor Gliga (an I, chitară)
9.
Máximo Diego Pujol: Milonga de
junio para 2 guitarras – Tudor Gliga şi Cristian
Gheorghiu (an I, chitară)
10. Franz Lehár: „Meine Lippen, sie kiissen so heist?” (din opereta Giuditta) – Maria Duțu (sopran); Réthi Brigitta (pian)
11.
Scotson Clark: Gavotte for 4
violins – interpreți: Filomena Giordano, Ramona Chiş
(an I), Vlad Coşarcă (an II), Ionuț Chilințan (an II)
12.
Johann Strauss: „So voll Fröhlichkeit” din opereta Voievodul țiganilor – Larisa Ștefan (sopran); Réthi Brigitta (pian)
13.
Wolfgang Amadeus Mozart: Aria Blondei – „Durch Zärtlichkeit” din opera Răpirea din serai – Larisa Ștefan (sopran); Réthi
Brigitta (pian)
14.
Giacomo Puccini: „O, mio babbino caro” din opera Gianni Schicchi – Maria Duțu (sopran); Réthi Brigitta (pian)
15.
William Walton: Bagatelle nr. 3 – Tudor Gliga (chitară)
16.
Eugène Ysaÿe: Danse des Ombres –
Sonata nr. 2 – asist.univ. dr. Andrada Ciupeiu –
vioară
17.
Léo Delibes: L’Air des clochettes
din opera Lakmé – Larisa Ștefan (sopran); Réthi Brigitta (pian)
18.
George Enescu: Lăutarul din
Suita Impresii din copilărie – asist.univ. dr. Andrada Ciupeiu – vioară