Sunday, January 27, 2013

TURANDOT - SPECTACOL OMAGIAL DEDICAT DIRIJORULUI VICTOR DUMĂNESCU

ANUL / YEAR III / Nr. 8 / 2013. 01.-03.
Muzică / Music
Rubrica / Box: Cronici / Chronicles
2013.01.27. Sâmbătă / Saturday Cluj - Napoca

Autor / Author: Mirela Mercean - Ţârc
Conf.univ. Dr. Universitatea din Oradea - Facultatea de Arte







TTURANDOT - SPECTACOL OMAGIAL DEDICAT DIRIJORULUI VICTOR DUMĂNESCU
TURANDOT - TRIBUTE SHOW TO THE CONDUCTOR VICTOR DUMĂNESCU
 
Keywords: music, opera, Turandot, Puccini, Victor Dumănescu, Adrian Morar, Vlad Budoiu, Lavinia Cherecheş, Rareş Trifan, Mihai Ciupe, Cristian Hodrea, Florin Pop, Cristian Mogoşan, Sándor Árpád, Nadejda Cerchez, Corneliu Felecan.

Cuvinte cheie: muzică, operă, Turandot, Puccini, Victor Dumănescu, Adrian Morar, Vlad Budoiu, Lavinia Cherecheş, Rareş Trifan, Mihai Ciupe, Cristian Hodrea, Florin Pop, Cristian Mogoşan, Sándor Árpád, Nadejda Cerchez, Corneliu Felecan.

 

Lavinia Cherecheş
Unul dintre spectacolele de operă ce umplu constant sala operei naţionale din Cluj-Napoca este Turandot de G. Puccini avându-i ca „titulari” ai producţiei pe soprana Lavinia Cherecheş în rolul prinţesei şi pe tenorul Vlad Budoiu în rolul lui Calaf.

Cu toate că reprezentaţia este de o calitate excepţională atât în ceea ce priveşte regia semnată de Rareş Trifan cât şi scenografia realizată de Mihai Ciupe dar mai ales în privinţa prestaţiei soliştilor, corului, orchestrei, cronicarii au ocolit acest spectacol din raţiuni inexplicabile. Succesul la public este remarcabil, la fiecare reprezentaţie ovaţionându-se în picioare minute în şir iar energia transmisă pe scenă ar fi putut entuziasma chiar şi pe cel mai insensibil (a se citi profesionist) şi scorţos (a se citi obiectiv) critic. Cu toate acestea, tăcere, chiar şi după zecea reprezentaţie de succes.

Ce-a de-a unsprezenea ipostază interpretativă a operei Turandot din data de 27 ianuarie 2013 nu a fost mai prejos. Prin interprearea lor de excepţie artiştii clujeni au omagiat personalitatea dirijorului Victor Dumănescu, care a condus ultimul act al operei, retrăgându-se din viaţa muzicală „cu bagheta în mână”.

Am admirat în interpretarea lui Vlad Budoiu un Calaf a cărui partitură dramatică a fost susţinută admirabil, o voce suplă, elegantă, cu un timbru cald, în momentele de lirism, şi intens dramatizată în scenele tensionate conflictual. O interpretare inteligentă, ce a impresionat prin vigoare şi rafinament, prin forţă expresivă şi metamorfoze cameleonice, am putea spune, ale culorii vocale adaptată situaţiilor dramatice (uneori cu irizaţii baritonale). Mult aşteptata arie din actul al III-lea „Nessun dorma” a fost un exemplu edificator al comunicării artistice solist – dirijor. Splendidul pianissimo în filatto, pe cuvintele la luna splendero, frumuseţea şi căldura timbrului contrastând cu finalul monumental cântat şi acompaniat impecabil au dovedit empatia celor doi artişti.

Turandot în interpretarea Laviniei Cherecheş a avut credibilitate şi farmec atât în ipostaza tiranică, nesupusă cât şi în cea îmblânzită, de femeie îndrăgostită. O voce puternică, cu penetranţă wagneriană, bine condusă în toate registrele, oscilând între forţă şi fragilitate, între expresia dură, ameninţătoare a fecioarei necruţătoare şi disperare, implorare în scena „figlio di cielo” (într-un piano sensibil foarte expresiv). O laringită cu consecinţă doar asupra vocii vorbite a afectat insesizabil registrul grav al solistei fără însă a avea consecinţe asupra rezultatului estetic al interpretării rolului.

Remarcabili s-au dovedit Cristian Hodrea, Florin Pop, Cristian Mogoşan, în realizarea rolurilor celor trei demnitari. Ping, Pang, Pong, atât în sincronizarea intervenţiile cu caracter ludic, bine regizate şi jucate cât şi în solistica de facturăl lirico-dramatică din debutul actului al II-lea. În rolul lui Timur, basul Sándor Árpád a convins prin penetranţa timbrului, o voce profundă, de mare forţă expresivă. Debutul serii a fost asigurat de Nadejda Cerchez care a abordat rolul cu o siguranţă de profesionist graţie unei tehnici vocale bine stăpânite, acurateţe şi siguranţă în emisie. Tânăra interpretă posedă culoare vocală plină, cărnoasă, luminoasă, un vibrato natural de mare efect, o voce expresivă atât în ipostazele patetice sau tragice cât şi în cele lirice Nu putem să nu-i amintim siguranţa, penetranţa şi culoarea implacabilă a vocii lui Petre Burcă în rolul mandarinului care anunţă legea.

Rolul ansamblul coral condus de Corneliu Felecan a fost covârşitor în consolidarea veridicităţii acţiunii, atât prin precizia mişcărilor, gesticii posturilor cât şi prin susţinerea dinamismului muzical al scenelor spectacolului. Orchestra dirijată în primele două acte de Adrian Morar a contribuit creativ la ilustrarea atmosferei ireale de basm şi în scenele de mare forţă imagistică şi dramatică pe parcursul întreagii procesualităţi spectaculare.

La finalul spectacolului Vlad Budoiu a oferit simbolic, lui Victor Dumănescu, o plachetă cu „inima” tuturor artiştilor operei mulţumindu-i pentru aportul său la ridicarea valorii şi prestanţei operei naţionale clujene: - Aţi început cu VINCERO, noi vă spunem GLORIA A TE!!. Maestrul a replicat în aplauzele entuziaste ale publicului. Inima mea va rămâne pentru totdeauna aici !.
 
Vlad Budoiu, Lavinia Cherecheş