2011.12.18. Duminică / Sunday
Autor / Author: Evanthia-Maria Marta
Lect.univ. Dr. Universitatea din Oradea - Facultatea de Arte
SĂRBĂTOAREA
CRĂCIUNULUI ÎN SONORITĂŢI ORCHESTRALE
CHRISTMAS
CELEBRATION IN ORCHESTRAL SOUNDS
Evanthia-Maria
Marta
Abstract:
It is particularly important to encourage any initiative to bring best young
musicians in performing activities. The guidance of such artists in training
involves the very good musical preparation of the Coordinator, pedagogical tact
on its part, the choice of a quality and attractive repertoire. The orchestra
of the Faculty of Arts of the University of Oradea is increasingly more
popularity locally and earned the appreciation of the important composers of
contemporary music landscape due to the support of some concerts of high
interpretive outfit. Student work is coordinated by the young conductor Tudor
Ciupeiu, preparer at the Faculty of Arts from Oradea, a musician who despite
his age proves a real maturity both in concept and ability's interpretive
exuberance amounted to communicate with his young collaborators. This article
outlines some of the beautiful results obtained by the student orchestra of the
University of Oradea, including an interview that the young and precious
composer Şerban Marcu had kindly given to us in connection with the orchestral
concerts in December 2011. I hope also that the reputation of this assembly to
conquer new cultural spaces in the country and even abroad.
Keywords: Student orchestra; Christmas concert; carols; correct
interpretive exuberance amounted; first audition; interview with Șerban Marcu
Apariţia scenică a
orchestrei Facultăţii de Arte a Universităţii din Oradea a devenit un moment aşteptat cu drag,
atât de studenţii care formează acest ansamblu, cât şi de publicul orădean
meloman care a asistat la mai multe evenimente similare. Acest lucru se
datorează într-o mare măsură noii traiectorii în concepţia interpretativă a
orchestrei studenţeşti, pe care a imprimat-o tânărul şi promiţătorul dirijor
Tudor Ciupeiu, care se află de patru ani la conducerea ei şi care reuşeşte de
fiecare dată să obţină rezultate demne de elogiat. Afirm fără sfială acest
lucru întrucât mă gândesc la munca susţinută care se regăseşte în culisele unui
concert de acest gen, având în vedere problemele cu care se confruntă un
dirijor care coordonează o orchestră “de şcoală”, instruind tineri cu puţină
experienţă a intepretării într-un ansamblu, ei având nivele de pregătire diferind
de la individ la individ şi de la o generaţie la alta şi care activează o
perioadă limitată la stagiul universitar, trebuind depăşite dificultăţi de
omogenizare intonatională, a partidelor, fiind necesare strategii de transfer
al cunoştinţelor şi informaţiilor de ordin muzical – stilistic, estetic etc. –
adaptate nivelului de înţelegere al acestor tineri. Am menţionat doar câteva
din principalele aspecte ale contextului de lucru în care se încumetă mulți
hărăziţi în domeniul dirijatului, însă doar cei înzestraţi cu talent pedagogic
pe lângă harul muzical cunosc adevăratul succes.
Tactica
dirijorului Tudor Ciupeiu de a alege repertoriul răspunde nu doar unor cerinţe
ale programei universitare, dar, pe lângă lucrări de notorietate care sunt
recomandate pentru a fi asimilate pe perioada anilor de studenţie, membrii
tinerei orchestre sunt încurajaţi să ia contact cu lucrări mai puţin cunoscute
sau care sunt rar auzite şi chiar lucrări interpretate în primă audiţie. Aş
menţiona câteva asemenea lucrări care – alături de ópusuri consacrate precum
Uvertura Coriolan de Beethoven, Simfonia a II-a de
Schubert, Simfonia
nr. 40, în sol minor KV550 de W.A. Mozart, Concert pentru 2 viori, în re minor BWV 1043 ş.a. – au constituit
suprize plăcute pentru publicul orădean: Concert
pentru orchestră de coarde nr. 1 de Sigismund Toduţă, Dans de
Valentin Doni (dirijor al Filarmonicii din
Bacău; această piesă aflându-se la o primă audiţie în Oradea, a obţinut
felicitările compozitorului care, ascultând înregistrarea interpretării, a
recunoscut valoarea şi maturitatea viziunii intepretative, în pofida tinereţii
muzicienilor orădeni), Simfonia simplă de
B. Britten, Concert pentru marimbă şi orchestră de N. Rosauro, Codex Caioni de
Dan Voiculescu, Cântece româneşti de Crăciun de Béla Bartók sau Ciclul …pe crângu ceriului, pe număru stelelor de Şerban Marcu. Adăugăm la acestea numeroase
colaborări ale orchestrei şi corului Facultăţii de Arte a Universităţii din
Oradea întru realizarea interpretativă a unor lucrări vocal-simfonice din creaţia
compozitorului Francisc Hubic, dar şi din creaţia clasică. Deasemenea există
preocuparea pentru includerea unor creaţii adecvate diverselor ocazii, precum
regăsim în programul a două concerte susţinute în luna decembrie a anului 2011,
care vin în întâmpinarea sărbătorilor de iarnă.
Constituie o reuşită şi
interpretarea din datele de 18 decembrie 2011 (la Mănăstirea Adormirea Maicii
Domnului - Oradea), respectiv 19 decembrie 2011 (în Sala Studio a Liceului de
Arta-Oradea) a unui program complex, destinat în principal orchestrei de coarde
– având în vedere primele trei lucrări ale repertoriului prezentat – care, cu
excepţia Dublului concert în re minor,
BWV 1043, de J. S. Bach, respectiv Seara
la secui de Béla Bartók, aduce în faţa auditoriului lucrări inedite, precum
Suita din Codex Caioni de Dan
Voiculescu, Cântece româneşti de Crăciun de
Béla Bartók şi un ciclu al tânărului compozitor Şerban Marcu, intitulat …pe crângu ceriului, pe număru stelelor (pe
melodiile unor colinde din Neamtţ), lucrare oferită în primă audiţie publicului
orădean. Solistele dublului concert bachian sunt Andrada Ciupeiu – preparator
universitar la Facultatea de Arte din Oradea – şi Alexandra Darolţi –
profesoară de vioară la Liceul de Artă-Oradea, ambele absolvente ale Liceului
de Artă-Oradea şi mai apoi ale Academiei de Muzică “Gh. Dima” din Cluj-Napoca,
la specializarea Interpretare instrumentală – vioară, atât ca studii de licenţă
cât şi de masterat. Publicul le-a urmărit evoluţia interpretativă cu mare
interes şi pot afirma că aşteptările au fost pe deplin răsplătite. Acurateţea
sunetelor şi grija pentru detaliile discursului polifonic caracterizat în
primul rând prin echilibrul permanent al dialogului solistic, respectarea
stilului, al logicii frazării şi utilizarea modalităţilor tipice de atac sunt câteva
din atributele interpretării celor doua violoniste. Dialogul orchestrei şi al
solistelor, respectiv comuniunea în momentele tutti s-a realizat în acelaşi spirit de respect pentru stilul
concerto-ului bachian.
Consideraţiile
privind cele două evenimente orchestrale cărora le-am consacrat prezentul
articol se pot desprinde în cele ce urmează, întrucât am fericita ocazie să
redau opinia compozitorului Şerban Marcu într-un interviu pe care a avut
amabilitatea să ni-l acorde, atât în ceea ce priveşte interpretarea lucrării
domniei sale cât şi asupra concertelor, în ansamblu.
Evanthia
Marta: În
primul rând doresc să vă felicit pentru realizarea acestei lucrări care la Oradea s-a cântat în primă
audiţie, fiind şi în ceea ce mă priveşte o premieră. Abordarea unei compoziţii
noi naşte emoţii atât pentru compozitor – existând riscul unei interpretări mai
modeste care poate umbri o creaţie de valoare – cât şi pentru interpreţi, care
sunt curioşi să afle dacă rezultatul muncii lor este pe măsura aşteptărilor
autorului. Aş dori pentru început să ne spuneţi câteva cuvinte referitoare la
determinanţii alegerii sursei folclorice, care stau la baza concepţiei lucrării
– o lucrare eminamente instrumentală, bazată pe melodiile unor colinde din Neamţ
– precum şi la cerinţele personale privind o interpretare adecvată.
Şerban Marcu:
Doresc şi eu, tot în primul rând, să vă mulţumesc pentru felicitări şi să-mi
exprim părerea de rău pentru faptul că n-am putut să mă număr printre
spectatorii acestui concert. Lucrarea ...
pe crângu ceriului, pe număru stelelor a fost scrisă la rugămintea unui
drag profesor, domnul Ioan Haplea, coleg cu mine la Academia de Muzică, cu
prilejul unei săptămâni de popularizare a folclorului românesc care a avut loc
în Elveţia, într-o mică localitate de munte, Cabbiolo. Colindele selectate spre
a fi integrate în lucrarea mea fac parte dintr-o amplă culegere de folclor, alcătuită
de etnomuzicologii Doina şi Ioan Haplea şi de etnologul Ion H. Ciubotaru. De ce
aceste colinde şi nu altele, dintr-un corpus de 55... asta e greu de spus, nici
eu nu ştiu. La fiecare dintre ele am fost sedus, probabil, de „ceva” greu de
descris, „ceva” care mi s-a lipit de suflet. Legat de a doua parte a
întrebării, cerinţele mele personale, oricare ar fi ele, nu pot influenţa
nivelul interpretării unei lucrări. Am avut parte şi de interpretări mai
reuşite, şi de altele mai modeste, dar un lucru pot spune cu certitudine: ceea
ce îmi doresc cel mai mult atunci când se întâmplă să mi se cânte o lucrare
este legătura sufletească dintre interpret şi piesă. Prefer o piesă cântată cu
imperfecţiuni, dar care rezonează de bucuria interpretării ei unei variante mai
apropiată de ceea ce e scris în partitură, dar care respiră (chiar şi în măsură
mică) indiferenţă şi grabă.
E.
M.: Care
este impresia pe care v-a generat-o interpretarea orchestrei studenţeşti care,
trebuie sa adaug, a cooptat şi elevi de la Liceul de Artă-Oradea, deci, iată, o
formaţie foarte “crudă” din punct de vedere al experienţei interpretative de
ansamblu? Aici revine rolul dirijorului de a-i călăuzi pe interpreţi spre
înţelegerea intenţiilor creatoare. A existat în prealabil o colaborare – un
dialog – de documentare între dirijor şi dumneavoastră în perioada de pregatire
a concertului? Care sunt aspectele cele mai reuşite şi unde era nevoie de mai
multă atenţie şi sârguinţă?
Ş. M.: Mă bucur că mă întrebaţi asta,
pentru că am prilejul să laud deopotrivă dirijorul şi ansamblul pe care îl
conduce. Am ascultat cu emoţie înregistrările celor două concerte şi m-am
bucurat să văd în spatele a ceea ce publicul a avut prilejul să audă mult
talent şi multă muncă. Lucrarea nu este extrem de dificilă, dar nu este nici
simplă şi pune o serie de probleme, în primul rând de ordin ritmic. M-am
bucurat, de asemenea (şi cred că nu mă înşel), simţind multă căldură în felul
cum aceşti tineri (unii nefamiliarizaţi nici cu muzicile mai noi, nici cu
cântatul în ansamblu) s-au apropiat de această piesă. Aici trebuie subliniat în
primul rând meritul dirijorului, care a reuşit să tălmăcească în limba
interpreţilor „versurile” acestei muzici, conţinutul acesteia. Sigur că am
dialogat cu Tudor Ciupeiu în perioada prealabilă concertului: el propunea
ultilizarea partidelor de coarde în locul instrumentelor solo (care erau
indicate în partitură). Înlocuirea soliştilor (utilizaţi în prima audiţie
elveţiană din raţiuni mai degrabă practice decât muzicale) cu partidele de
coarde au adus un plus de densitate foarte benefic lucrării. Doresc să-i
felicit călduros atât pe dirijorul Tudor Ciupeiu cât şi instrumentişti şi să le
mulţumesc pentru acest minunat cadou de Crăciun.
E.
M.: Intenţionaţi
să mai încredinţaţi şi alte lucrări pentru a fi interpretate de orchestra
studenţească a Facultăţii de Arte de la Universitatea din Oradea , sub bagheta lui Tudor Ciupeiu?
Ş. M.:
Nu am deocamdată în agenda de lucru o asemenea lucrare, dar cred că
colaborarea cu acest ansamblu admirabil condus de către tânărul meu coleg,
odată începută, va continua. Este o colaborare onorantă pentru mine şi doresc
acestei tinere orchestre multe proiecte frumoase, alături de dirijorul Tudor
Ciupeiu.
E.
M.: Profit
de prilej pentru a afla părerea asupra concertului în general. Ce ne puteţi
spune despre alegerea repertoriului şi ce anume v-a impresionat cel mai mult?
Ş. M.: Mărturisesc fără ezitare că cea
mai mare bucurie mi-a adus-o interpretarea Suitei
din Codex Caioni a compozitorului Dan Voiculescu, un om extraordinar care a
plecat dintre noi mult prea devreme şi a cărui muzică pare să fie într-un con
de umbră. Auzisem această suită cu mulţi ani în
urmă, cântată de către Filarmonica din Braşov ,
şi reîntâlnirea cu ea, într-o variantă bine articulată, mi-a făcut multă
plăcere. Nu vreau să nedreptăţesc însă celelalte lucrări de pe afiş: fiecare
este o bijuterie. De altfel, alegerea repertoriului denotă, după părerea mea,
preocupare pentru aducerea pe scena de concert pe de-o parte a unor lucrări mai
puţin cunoscute (exceptând Dublul concert
al lui Bach, după cum spuneaţi şi dumneavoastră), şi pe de altă parte a unor lucrări
substanţiale, consistente dar nu greu de digerat, lucrări care evită facilul,
comercialul şi succesul obţinut uşor, şi familiarizează publicul orădean cu
muzica de calitate.
E.
M.: Vă
mulţumesc şi vă doresc mult succes în tot ceea ce vă propuneţi!
Aşadar, dispunem de o valoroasă confirmare a bunei impresii pe care am avut-o ascultând concertele de Crăciun ale orchestrei conduse de Tudor Ciupeiu şi, aşa cum spunea maestrul Şerban Marcu, ele au constituit un frumos cadou de Crăciun.